Nadszedł dzień, w którym moje marzenie się spełniło. Wreszcie zasiadłem za stery mojej ulubionej Scanii. Trudno zmieścić wszystkie odczucia w krótkiej wypowiedzi i najprościej będzie przyznać, że stała się dla mnie najlepsza w taborze. Co za sprzęt! 22 lata, a wszystko w niej spełnia współczesne oczekiwania. Niesamowity autobus. Naprawdę solidna robota została wykonana przy ich tworzeniu.
Zalety można zacząć od cudownych hamulców, które pozwalają pewnie i perfekcyjnie wyhamować w każdej sytuacji. Skrzynia biegów w tym autobusie jest jeszcze sprzed ekorewolucji, dzięki czemu zmienia biegi we właściwym momencie, nie za wcześnie, przez co można je nawet trochę przeciągnąć.
Drzwi w tym autobusie mają unikalne działanie. Kierowca daje im tylko sygnał, że chce je zamknąć, a to fotokomórki analizują, czy jest taka możliwość i robią to dopiero wtedy, gdy nie wykryją pasażerów. Co prawda łapią trochę za daleko i jak ktoś znajduje się nawet nie przy samych drzwiach, to nie chcą ich zamknąć, ale jest na to sposób i w takiej sytuacji można wymusić zamknięcie. Jest to niezły bajer, bo pozwala od razu odjechać z przystanku.
Te Scanie posiadają hamulec przystankowy w pedale hamulca, którego aktywuje się przytrzymaniem go wciśniętego na postoju. Z tym ten autobus potrafi nieraz niespodziewane zrobić psikusa, bo ten system czasem głupieje i lubi zadziałać podczas toczenia się przy ruszaniu, gdy po wyhamowaniu nie do końca zwolni się hamulec i zdecyduje się ponownie go wcisnąć. Autobus wtedy reaguje, jakby miał konieczność zatrzymania się natychmiast, przez co potrafi porządnie szarpnąć pasażerami. Da się to obejść wyłączając taką możliwość, co jest przydatne w korkach, ale nie zawsze jest się w stanie przewidzieć, czy na drodze będzie trzeba jeszcze raz przyhamować, przez co autobus potrafi się nagle zatrzymać przed przejściami dla pieszych czy skrzyżowaniami z ustępem pierwszeństwa.
Poza tym ta Scania jeździ cudownie i każdy kilometr nią pokonany sprawia niesamowitą przyjemność. Problem w tym, że żeby nią jeździć, trzeba się do niej dostosować, bo obecnie jest przypisana do dodatku 113. Gdyby tylko mogła jeździć wszędzie, czyli posiadałaby biletomat, wiele bym zrobił, by brać ją codziennie. Olsztyńskie też są fajne, ale ta jest po prostu najlepsza.
30 kwietnia 2025 - 5:49
29 kwietnia 2025 - 11:30, ul. Obitza
Ten już raczej na linię nie wyjedzie.
29 kwietnia 2025
Wyjątkowo przyjemna Scania. Co prawda szarpie tak jak pozostałe, ale ma przyjemne, choć zbyt czułe, miękkie hamulce. Ma też dość sprawny fotel.
28 kwietnia 2025 - 7:05, pętla Stary Dwór
Kiedyś byłby tu Solbus. Drobny remont tej pętli przeprowadzony w 2022 roku trochę ją unowocześnił.
26 kwietnia 2025 - 19:44, pętla Brzeziny
Wrócił po długim pobycie na Śląsku. Nie sądziłem, że jeszcze kiedyś go sfotografuję w Olsztynie, jako że był cały w innych barwach.
26 kwietnia 2025 - 19:37, ul. Wawrzyczka
Czuć, że prowadzi się całkiem inny autobus przy przesiadce do Scanii z Solarisów i wymaga to całkowitego przestawienia się, bo zmienia się wszystko. Ciężko o autobus, który bardziej pasowałby do mnie niż ta dziesiątka Scanii. Można się w nich spocić i to jest ich największa wada, ale pozycja za kierownicą w nich wynagradza wszystko, bo jest niepowtarzalna.
25 kwietnia 2025 - 16:04, pętla Polmozbyt
24 kwietnia 2025 - 10:47, ul. Lubelska
24 kwietnia 2025 - 10:37, ul. Składowa
24 kwietnia 2025 - 9:10, ul. Augustowska
24 kwietnia 2025 - 8:42, ul. Mochnackiego
24 kwietnia 2025 - 8:24, ul. Sielska
24 kwietnia 2025 - 8:10, ul. Kłosowa
24 kwietnia 2025 - 8:06, wjazd na pętlę Dajtki
Nie ma to jak zdjęcia podczas pracy.
22 kwietnia 2025 - 8:15, ul. Hozjusza
21 kwietnia 2025 - 13:51, ul. Barczewskiego
Trafiła się dodatkowa robota. Rozwieźć pasażerów z tego przystanku po Podgrodziu, Nagórkach i Jarotach.
20 kwietnia 2025 - 13:54, ul. Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920.
20 kwietnia 2025 - 8:25, ul. Pstrowskiego
Zieleni się. W tym tygodniu wreszcie zniknął objazd na linii 135.
19 kwietnia 2025 - 7:33, ul. Leśna
19 kwietnia 2025 - 6:52, ul. Wańkowicza
19 kwietnia 2025 - 6:23, ul. Leonharda
110 na tym odcinku trasy w weekendy to teraz rzadkość występująca tylko trzy razy w dobie.
19 kwietnia 2025 - 6:20, ul. Leonharda
Jak wiadomo, od marca prawie wszystkie kursy 110 w weekendy skrócone są do zajezdni. Autobusy MPK wjeżdżają za bramę i spędzają tam przerwę. I tak powinno być w każdym przypadku, ale tak nie jest, bo 110 wykonuje również Irex, który tak zrobić nie może. Musi szukać innych możliwości do zawrócenia na drodze i spędzenia bardzo długiej przerwy w zatoce przystankowej bez dostępu do toalety. Takie tworzenie problemów, których mogłoby nie być.
19 kwietnia 2025 - 17:45, ul. Kołobrzeska
Nastąpił rozwój przystanków, gdy zaczęło jeździć tu 121.
19 kwietnia 2025 - 16:37, ul. Popiełuszki
Miło widzieć, że poza mną jest jeszcze kilka osób, które podtrzymują tradycję jeżdżenia pod krawatem mimo braku takiego obowiązku.
19 kwietnia 2025 - 15:03, ul. Pieniężnego
19 kwietnia 2025 - 7:12, ul. Tuwima
19 kwietnia 2025 - 6:56, al. Sikorskiego
Wreszcie czuć wiosnę. Przyzwoity wóz. Dobrze jeździ, ale do hamulców trzeba się przyzwyczaić, bo czasem są trochę nieprzewidywalne. Jak na poniemiecki autobus, bardzo sprawnie funkcjonują w nim drzwi.
18 kwietnia 2025 - 6:24, pętla Track
Pierwszy tak ciepły dzień tego roku zmotywował wielu do wybrania się na plażę. Niektórzy mieli przyjemność dotrzeć na nią jednym z dwóch pozostałych Volvo.