Star N52

Pierwsze Autobusy Star N52 zbudowane na podwoziu ciężarówki, pojawiły się na ulicach polskich miast na początku lat pięćdziesiątych. Prototyp został ukończony w 1951 r. Jazdy testowe zostały przeprowadzone jeszcze w tym samym roku. Star N50 nie był doskonały, podczas testów inżynierowie stwierdzili szereg usterek. Ten fakt przesądził o powrocie do desek kreślarskich. Poprawki wprowadzono w kolejnych prototypowych pojazdach N51 i N52. Pod koniec roku 1952 wyprodukowano 20 sztuk serii próbnej. Seryjna produkcja ruszyła w 1953 w Sanockiej Fabryce Wagonów SANOWAG, którą obecnie znamy pod nazwą AUTOSAN. Konstrukcja autobusu została oparta na podłużnicowej ramie nośnej, do której przymocowano stalową konstrukcję nadwozia pokrytego blachą. Wnętrze Stara wygłuszono płytą pilśniową. Fotele pasażerskie ( 31 miejsc) tworzyły rurowe szkielety pokryte gąbką i płótnem. Nad głowami pasażerów umieszczono półki na niewielki bagaż . Główny bagażnik znajdował się na dachu. Pojazd nie był imponujących wymiarów. Miał zaledwie 8370 mm długości , szerokość 2455 mm. Oficjalnie mógł zabrać 31 pasażerów. W praktyce jeździło nim dwa razy więcej pasażerów. Produkcję Stara 52 zakończono 1957 r. Wyprodukowano 3300 autobusów. Olsztyn również w swoim taborze miał wspomniany model. W naszym archiwum mamy fotografie z 1959 r. Na fotografii Od lewej Kierowca Franciszek Wojtaszko i konduktorka Maria Grabowska.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *