Wraz z rozpoczęciem XXI wieku u berlińskiego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe AöR stworzyło się zapotrzebowanie na wymianę taboru na bardziej komfortowy, wpisujący się w standardy nowego wieku.
Zadanie dostarczenia komfortowych miejskich autobusów najnowszej generacji berlińskiemu przewoźnikowi w tamtym czasie przypadło niemieckiemu koncernowi, którego znamy pod skrótem MAN.
Jedno z zamówień było na 70 15-metrowych autobusów MAN NL313-15, które zostały wyprodukowane w roku 2000. Były to wtedy pojazdy najnowszej generacji, oferujące duży komfort podróży przez cały rok za sprawą wydajnej klimatyzacji.
Siedmioma sztukami z nich zainteresowało się MPK Olsztyn, które w tamtych czasach musiało szukać jak najlepszych okazji na zachodnim rynku pojazdów używanych.
Dzięki temu w 2010 roku do trzyosiowego Volvo B10BLE 6×2 o numerze taborowym #1036 dołączyły MAN-y o numerach taborowych: 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1095 oraz 1096. Rozpoczął się wtedy szczytowy okres dla wozów tej długości w taborze MPK, których liczba wynosiła wtedy 8.
Lista autobusów z tej serii w taborze MPK Olsztyn:
Numer taborowy | Rok produkcji | Rok wycofania | Czas służby w Olsztynie | Ciekawostki |
---|---|---|---|---|
1090 | 2000 | 2016 | 6 lat | Posiadał 2. i 3. drzwi odskokowo-przesuwne. |
1091 | 2000 | 2018 | 8 lat | Posiadał 2. i 3. drzwi odskokowo-przesuwne. |
1092 | 2000 | 2017 | 7 lat | |
1093 | 2000 | 2018 | 8 lat | |
1094 | 2000 | 2018 | 8 lat | Był to ostatni 15-metrowy autobus w historii MPK Olsztyn. |
1095 | 2000 | 2017 | 7 lat | |
1096 | 2000 | 2017 | 7 lat |
Historię tych wozów w Olsztynie zakończył #1094, który wycofany został 30 lipca 2018. Przez swoje ostatnie miesiące autobusy z tej serii jeździły tylko na linii 113.