Dzisiaj mija dokładnie 10 lat od wycofania ostatniego olsztyńskiego Ikarusa, a dokładnie „bizona”, czyli Ikarusa 280.37, który przybył do Olsztyna w 1994r.(według danych z spisu pojazdów MPK Olsztyn).
Historia autobusów miejskich Ikarus w Olsztynie rozpoczęła się w 1985r., kiedy ówczesne WPKM Olsztyn zakupiło 15 Ikarusów, jednak warto wspomnieć o Ikarusie 280.26 #757 z ówczesnego MPK Białystok, który wiosną 1985r. przyjechał, wraz z dwoma kierowcami do Olsztyna, aby przekonać kierowców z WPKM Olsztyn, którzy bardzo sceptycznie odnosili się do nowych Ikarusów. Testy trwały około tydzień, autobus jeździł na liniach 1, 2, 10, 15 i 21. Podczas testów wykazano, że niektóre zatoki były za krótkie oraz konieczność wprowadzenia na ulicy Bałtyckiej zakazu postoju pojazdów wzdłuż ulicy, a wszystko przez źle zaparkowane samochody, które utrudniały manewrowanie.
Pierwsze olsztyńskie Ikarusy dojechały do Olsztyna pociągiem we wrześniu. Pierwszy Ikarus natomiast na ulicę Olsztyna wyjechał 29 września w celu testów. Oficjalnie piętnaście Ikarusów rozpoczęła swoją pracę 1 października 1985r., obsługując linie 2, 15 i 17. Dodatkowo warto wspomnieć, że Olsztyn był wtedy dopiero siódmym miastem, który wprowadził do ruchu pasażerskiego autobusy przegubowe. Pierwsze Ikarusy otrzymały numeracje od 1001 do 1015.
Numer Taborowy | Rok produkcji: | Wprowadzenie do ruchu liniowego: | Wycofanie: | Lat służby: |
---|---|---|---|---|
1001 | 1985 | 01.10.1985 | 05.07.2001 | 15 |
1002 | 1985 | 01.10.1985 | 04.02.2005 | 19 |
1003 | 1985 | 01.10.1985 | 30.01.2001 | 15 |
1004 | 1985 | 01.10.1985 | 05.04.2001 | 15 |
1005 | 1985 | 01.10.1985 | 18.08.2005 | 19 |
1006 | 1985 | 01.10.1985 | 23.04.2003 | 17 |
1007 | 1985 | 01.10.1985 | 17.03.2006 | 20 |
1008 | 1985 | 01.10.1985 | 07.04.2001 | 15 |
1009 | 1985 | 01.10.1985 | 06.07.2001 | 15 |
1010 | 1985 | 01.10.1985 | 14.05.1998 | 12 |
1011 | 1985 | 01.10.1985 | 18.02.2005 | 19 |
1012 | 1985 | 01.10.1985 | 16.03.2005 | 19 |
1013 | 1985 | 01.10.1985 | 14.03.2005 | 19 |
1014 | 1985 | 01.10.1985 | 06.06.2000 | 14 |
1015 | 1985 | 01.10.1985 | 14.07.2000 | 14 |
Kolejne 6 Ikarusów 280.26 przyjechało do Olsztyna we wrześniu 1986r., otrzymały numery taborowe od 1016 do 1021.
Numer Taborowy | Rok produkcji: | Wprowadzenie do ruchu liniowego: | Wycofanie: | Lat służby: |
---|---|---|---|---|
1016 | 1986 | 09.1986 | 12.10.1998 | 12 |
1017 | 1986 | 09.1986 | 04.02.2005 | 18 |
1018 | 1986 | 09.1986 | 19.04.2004 | 17 |
1019 | 1986 | 09.1986 | 17.03.2001 | 14 |
1020 | 1986 | 09.1986 | 12.07.2006 | 19 |
1021 | 1986 | 09.1986 | 19.05.1998 | 11 |
W 1990r. doszło do zakupu jedynie 3 sztuk kolejnych Ikarusów 280.26, taki stan rzeczy wynikał głównie z braku środków. Pierwsze Ikarusy z lat 90-tych otrzymały numery taborowe od 1022 do 1024.
Numer Taborowy | Rok produkcji: | Wprowadzenie do ruchu liniowego: | Wycofanie: | Lat służby: |
---|---|---|---|---|
1022 | 1990 | 09.1990 | 30.12.2009 | 19 |
1023 | 1990 | 09.1990 | 02.2009 | 18 |
1024 | 1990 | 09.1990 | 2009 | 18 |
W 1992r. ówczesny PKM Olsztyn postanowił zakupić 2 Ikarusy 280.02 z dawnego NRD, w 1993r. dokupiono kolejnego o Ikarusa 280.02.
Numer Taborowy | Rok produkcji: | Wprowadzenie do ruchu liniowego: | Wycofanie: | Lat służby: |
---|---|---|---|---|
1025 | 1986 | 30.04.1992 | 08.06.2004 | 12 |
1026 | 1986 | 23.09.1992 | 03.12.2009 | 17 |
1027 | 1990 | 16.03.1993 | 25.03.2010 | 17 |
Doszliśmy do ostatnich nowych Ikarusów zakupionych do obsługi komunikacji miejskiej w Olsztynie. Dzisiejsze MPK Olsztyn zamówiło na przełomie 1993/1994 dwa Ikarusy, 260.73A oraz tytułowy 280.37. Jedyny solowy Ikarus otrzymał numer taborowy 806, a „bizon” 1028.
Numer Taborowy | Rok produkcji: | Wprowadzenie do ruchu liniowego: | Wycofanie: | Lat służby: |
---|---|---|---|---|
806 | 1993 | 31.12.1993 | 07.2008 | 12 |
1028 | 1993 | 19.04.1994 | 30.03.2012 | 17 |
Ostatnim zakupionym Ikarusem do obsługi komunikacji miejskiej w Olsztynie był Ikarus 280.26 z Gdyni, który miał być w MPK Olsztyn na „chwilę”, ale jak to bywa chwila trwała tak długo, że Ikarus doczekał się nawet malowania w barwach MPK Olsztyn.
Numer Taborowy | Rok produkcji: | Wprowadzenie do ruchu liniowego: | Wycofanie: | Lat służby: |
---|---|---|---|---|
1049 | 1986 | 06.12.2005 | 29.01.2008 | 2 |
Trzeba również przypomnieć, że 12 czerwca 2010 odbyła się impreza o nazwie „Pożegnanie olsztyńskich Ikarusów”, przejazd pożegnalny odbywał się Ikarusem 280.02 o numerze taborowym 1027. Pomimo, tego pożegnania, naszemu tytułowemu Ikarusowi udało się przejechać jeszcze prawie 2 lata po olsztyńskich drogach.
Jednak od 2016r. historia Ikarusów w komunikacji miejskiej w Olsztynie znów się tworzy, IREX-3 posiada technicznego Ikarusa 280.26/A, który został stworzony z miejskiego Ikarusa jeżdżącego po Łodzi. Niestety nie jest już zarejestrowany jako autobus, a jako ciężarówka.
Na koniec…
Olsztyn jest rekordzistą w konkurencji „Ile osób w Ikarusie”. 29 lipca 2004 roku do popularnego jamnika podstawionego pod Wysoką Bramą zmieściły się 182 osoby. Rok później podczas Kortowiady w Ikarusie znalazło się 255 osób. Przez rok rekord należał do studentów z Słupska i wynosił 263 osoby. 1 sierpnia 2006 Olsztyniacy podjęli nieudaną próbę pobicia słupskiego rekordu. 11 maja 2007 olsztyńscy studenci pobili rekord ze Słupska i wynosi on 303 osoby, zaś aktualny rekord należy do Zielonej Góry – 310 osób.