10 lat od wycofania ostatniego olsztyńskiego Ikarusa…

Dzisiaj mija dokładnie 10 lat od wycofania ostatniego olsztyńskiego Ikarusa, a dokładnie „bizona”, czyli Ikarusa 280.37, który przybył do Olsztyna w 1994r.(według danych z spisu pojazdów MPK Olsztyn).
Historia autobusów miejskich Ikarus w Olsztynie rozpoczęła się w 1985r., kiedy ówczesne WPKM Olsztyn zakupiło 15 Ikarusów, jednak warto wspomnieć o Ikarusie 280.26 #757 z ówczesnego MPK Białystok, który wiosną 1985r. przyjechał, wraz z dwoma kierowcami do Olsztyna, aby przekonać kierowców z WPKM Olsztyn, którzy bardzo sceptycznie odnosili się do nowych Ikarusów. Testy trwały około tydzień, autobus jeździł na liniach 1, 2, 10, 15 i 21. Podczas testów wykazano, że niektóre zatoki były za krótkie oraz konieczność wprowadzenia na ulicy Bałtyckiej zakazu postoju pojazdów wzdłuż ulicy, a wszystko przez źle zaparkowane samochody, które utrudniały manewrowanie.

Pierwsze olsztyńskie Ikarusy dojechały do Olsztyna pociągiem we wrześniu. Pierwszy Ikarus natomiast na ulicę Olsztyna wyjechał 29 września w celu testów. Oficjalnie piętnaście Ikarusów rozpoczęła swoją pracę 1 października 1985r., obsługując linie 2, 15 i 17. Dodatkowo warto wspomnieć, że Olsztyn był wtedy dopiero siódmym miastem, który wprowadził do ruchu pasażerskiego autobusy przegubowe. Pierwsze Ikarusy otrzymały numeracje od 1001 do 1015.

Numer TaborowyRok produkcji:Wprowadzenie do ruchu liniowego:Wycofanie:Lat służby:
1001198501.10.198505.07.200115
1002198501.10.198504.02.200519
1003198501.10.198530.01.200115
1004198501.10.198505.04.200115
1005198501.10.198518.08.200519
1006198501.10.198523.04.200317
1007198501.10.198517.03.200620
1008198501.10.198507.04.200115
1009198501.10.198506.07.200115
1010198501.10.198514.05.199812
1011198501.10.198518.02.200519
1012198501.10.198516.03.200519
1013198501.10.198514.03.200519
1014198501.10.198506.06.200014
1015198501.10.198514.07.200014

Kolejne 6 Ikarusów 280.26 przyjechało do Olsztyna we wrześniu 1986r., otrzymały numery taborowe od 1016 do 1021.

Numer TaborowyRok produkcji:Wprowadzenie do ruchu liniowego:Wycofanie:Lat służby:
1016198609.198612.10.199812
1017198609.198604.02.200518
1018198609.198619.04.200417
1019198609.198617.03.200114
1020198609.198612.07.200619
1021198609.198619.05.199811

W 1990r. doszło do zakupu jedynie 3 sztuk kolejnych Ikarusów 280.26, taki stan rzeczy wynikał głównie z braku środków. Pierwsze Ikarusy z lat 90-tych otrzymały numery taborowe od 1022 do 1024.

Numer TaborowyRok produkcji:Wprowadzenie do ruchu liniowego:Wycofanie:Lat służby:
1022199009.199030.12.200919
1023199009.199002.200918
1024199009.1990200918

W 1992r. ówczesny PKM Olsztyn postanowił zakupić 2 Ikarusy 280.02 z dawnego NRD, w 1993r. dokupiono kolejnego o Ikarusa 280.02.

Numer TaborowyRok produkcji:Wprowadzenie do ruchu liniowego:Wycofanie:Lat służby:
1025198630.04.199208.06.200412
1026198623.09.199203.12.200917
1027199016.03.199325.03.201017

Doszliśmy do ostatnich nowych Ikarusów zakupionych do obsługi komunikacji miejskiej w Olsztynie. Dzisiejsze MPK Olsztyn zamówiło na przełomie 1993/1994 dwa Ikarusy, 260.73A oraz tytułowy 280.37. Jedyny solowy Ikarus otrzymał numer taborowy 806, a „bizon” 1028.

Numer TaborowyRok produkcji:Wprowadzenie do ruchu liniowego:Wycofanie:Lat służby:
806199331.12.199307.200812
1028199319.04.199430.03.201217

Ostatnim zakupionym Ikarusem do obsługi komunikacji miejskiej w Olsztynie był Ikarus 280.26 z Gdyni, który miał być w MPK Olsztyn na „chwilę”, ale jak to bywa chwila trwała tak długo, że Ikarus doczekał się nawet malowania w barwach MPK Olsztyn.

Numer TaborowyRok produkcji:Wprowadzenie do ruchu liniowego:Wycofanie:Lat służby:
1049198606.12.200529.01.20082

Trzeba również przypomnieć, że 12 czerwca 2010 odbyła się impreza o nazwie „Pożegnanie olsztyńskich Ikarusów”, przejazd pożegnalny odbywał się Ikarusem 280.02 o numerze taborowym 1027. Pomimo, tego pożegnania, naszemu tytułowemu Ikarusowi udało się przejechać jeszcze prawie 2 lata po olsztyńskich drogach.

Jednak od 2016r. historia Ikarusów w komunikacji miejskiej w Olsztynie znów się tworzy, IREX-3 posiada technicznego Ikarusa 280.26/A, który został stworzony z miejskiego Ikarusa jeżdżącego po Łodzi. Niestety nie jest już zarejestrowany jako autobus, a jako ciężarówka.

Na koniec…
Olsztyn jest rekordzistą w konkurencji „Ile osób w Ikarusie”. 29 lipca 2004 roku do popularnego jamnika podstawionego pod Wysoką Bramą zmieściły się 182 osoby. Rok później podczas Kortowiady w Ikarusie znalazło się 255 osób. Przez rok rekord należał do studentów z Słupska i wynosił 263 osoby. 1 sierpnia 2006 Olsztyniacy podjęli nieudaną próbę pobicia słupskiego rekordu. 11 maja 2007 olsztyńscy studenci pobili rekord ze Słupska i wynosi on 303 osoby, zaś aktualny rekord należy do Zielonej Góry – 310 osób.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *