Historia marki Volvo w olsztyńskiej komunikacji miejskiej

Historia marki Volvo w olsztyńskiej komunikacji miejskiej rozpoczęła się pod koniec lat 90-tych, wraz z zakupem w 1999r. 3 autobusów ex. „testowców” wyprodukowanych w 1996r. Volvo serii B10, a dokładniej dwóch solowych Volvo B10BLE(871-872) i jednego przegubowca Volvo B10MA(1031). Solowe Volva były autobusami nisko wejściowymi, za drugimi drzwiami pojawiał się stopień(Jelcz M121M posiadał dwa stopnie). Natomiast przegubowiec był wysokopodłogowy na całej swojej długości, za sprawą umieszczonego w członie A silnika, co uniemożliwiało zastosowanie niskiej podłogi. Wszystkie zakupione w 1999r. ex. testowe Volva przejeździły w Olsztynie 16 lat i zostały wycofane w 2015r.

Volvo B10BLE
Specyfikacja:
Nazwa producenta: Volvo
Podwozie: Volvo B10BLE 4×2 (R4)
Nadwozie: Carrus City
Silnik: Volvo DH10A245 (A5) 180kW/245HP 9603cm3
Skrzynia biegów: ZF 4HP500 (4)
Układ Drzwi: 2-2-2

Volvo B10MA
Specyfikacja:
Nazwa producenta: Volvo
Podwozie: Volvo B10MA (1M)
Nadwozie: Carrus City
Silnik: Volvo DH10A285 (A6) 210kW/286HP 9603cm3
Skrzynia biegów: ZF 4HP500 (4)
Układ Drzwi: 2-2-2-2

Następnymi autobusami marki Volvo w taborze MPK Olsztyn były przegubowce Volvo B10MA-55 / Säffle, które przyjechały do Olsztyna w 2001r. w ilości 3 sztuk(1033-1035). Pochodziły one z szwedzkiego miasta Göteborg i zostały wyprodukowane w 1988r. Wyróżniały się dosyć specyficznym wyglądem, dzięki zabudowie firmy Säffle. Jednak nie były to zbyt lubiane wozy, przejeździły w Olsztynie tylko 5 lat i zostały wycofane mając wtedy 18 lat. Powodem wycofań były negatywne wyniki przeglądów technicznych i nieopłacalność napraw.

Volvo B10MA-55 / Säffle
Specyfikacja:
Nazwa producenta: Säffle
Podwozie: Volvo B10MA (1M)
Nadwozie: Säffle
Silnik: Volvo THD101KF 203kW/276HP 9603cm3
Układ Drzwi: 2-2-2-0

Jednak zakupy w 2001r. nie skończyły się na Volvach z zabudową Säffle, ponieważ zakupiono jeszcze Volvo B10BLE 6×2(1036) wyprodukowane w 1998r. Było tak samo jak Volva B10BLE i B10MA ex. testowcem. To Volvo wyróżniało się niebiesko-żółtym malowaniem oraz swoją długością 15-metrów. Aż do 2010r. była to jedyna „deskorolka”(autobus 15-metrowy z 3 osiami) w taborze MPK Olsztyn. Jak można się domyślić przez swoją długość jeździła na liniach typowo przegubowych. „Deskolorka” była autobusem nisko wejściowym, również jak 12 metrowe odpowiedniki miała za drugimi drzwiami stopień. W 2014r. została przemalowana z testowych barw na olsztyńskie „limonkowe”, co znacznie odmłodziło pojazd. Została wycofana w marcu 2016r. i była najstarszym wozem posiadającym malowanie „limonkowe”.

Volvo B10BLE 6×2(1036)
Specyfikacja:
Nazwa producenta: Volvo
Podwozie: Volvo B10BLE 6×2 (R4)
Nadwozie: Carrus City
Silnik: Volvo DH10A285 (A6) 210kW/286HP 9603cm3
Skrzynia biegów: ZF 4HP500 (4)
Układ Drzwi: 2-2-2

Wakacje 2006r. zaczęły się od wzięcia w leasing 11 sztuk Volvo 7000(914-924) z Wiednia, 10 w malowaniu czerwonym i 1 w malowaniu białym. Ich rok produkcji to 2001 oraz 2002. Autobusy te były całkowicie niskopodłogowe, co nie było jeszcze standardem w MPK Olsztyn. Volva były najczęściej spotykane na liniach podmiejskich z powodu wysokiego spalania. Przez lata były w nich wymieniane tablice klapkowe na diodowe oraz dokładane ekrany LCD, wraz z zapowiedziami głosowymi, biletomatem i kasownikami obsługującymi OKM, jednak nie doczekały się zakładowego malowania. Pierwsze Volvo zostało wycofane w 2016, a ostatnie w 2018.

914 – Wycofane w 2018
915 – Wycofane w 2018
916 – Wycofane w 2016
917 – Wycofane w 2017
918 – Wycofane w 2017
919 – Wycofane w 2016
920 – Wycofane w 2018
921 – Wycofane w 2018
923 – Wycofane w 2018
923 – Wycofane w 2017
924 – Wycofane w 2018

Volvo 7000
Specyfikacja:
Nazwa producenta: Volvo
Podwozie: Volvo B7L (R7)
Nadwozie: Volvo 7000/7700
Silnik: Volvo D7C250 (G6) 184kW/250HP 7284cm3
Skrzynia biegów: ZF 4HP500 (4)
Układ Drzwi: 2-2-0

Wakacje 2006r. zakończyły się zakupem 4 sztuk Volvo B10MA-55 / Säffle 2000(1055-1058), które jak starsze Volva z zabudową Säffle pochodziły z szwedzkiego miasta Göteborg. Wyróżniały się niebieskim malowaniem z piktogramami środków transportu dostępnych w mieście Göteborg. Ich rok produkcji to 1996 i były ostatnimi wysokopodłogowymi autobusami zakupionymi przez MPK Olsztyn. Były bardzo niekomfortowe, nie posiadały ani klimatyzacji, ani okien otwieranych. Pierwsze Volvo zostało wycofane 2011r., a ostatnie w 2013r.

1055 – wycofane w 2011
1056 – wycofane w 2012
1057 – wycofane w 2013
1058 – wycofane w 2012

Volvo B10MA-55 / Säffle 2000
Specyfikacja:
Nazwa producenta: Säffle
Podwozie: Volvo B10MA (1M)
Nadwozie: Säffle 2000

Ostatnimi autobusami Volvo zakupionymi przez MPK Olsztyn są to Volva 7700(130-133), które przybyły z Darmstadt do Olsztyna w 2016r. Wożą nas po dziś dzień w „limonkowym” malowaniu i spotkamy je głównie na dodatkach, bo tak samo jak ich poprzednicy, dużo palą. Ich rok produkcji to 2007, są klimatyzowane oraz w pełni niskopodłogowe. Przystosowane są do dzisiejszych standardów typu: zapowiedzi głosowe, biletomat, czy kasowniki obsługujące OKM. Volva te są po faceliftingu, przez co w porównaniu do starszych Volv 7000 mają inny przód i tył. Te Volva będą ostatnimi pojazdami tej marki w olsztyńskiej komunikacji miejskiej, ponieważ MPK Olsztyn woli zakupić używane Solarisy lub MANy, które nie mają tak wysokiego spalania. Wyjątkiem tej tezy będzie wygranie przez Volvo w przyszłości przetargu na autobusy elektryczne dla Olsztyna.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *