Dziś w Urząd Gminy w Gietrzwałdzie miała miejsce prezentacja autobusu RAFAKO E-BUSO. Grupa RAFAKO znana z rozwiązań dla sektora węglowego raczej jest zaskoczeniem i to pozytywnym w zupełnie nowej dla niej nowym sektorze autobusowym. I to autobusowym przez duże A. Rafako E-bus porwał się na zupełnie nowatorski projekt jakim było skonstruowanie od zera autobusu elektrycznego w wersji mini. Warto podkreślić, że nie jest to konstrukcja na zapożyczonej płycie znanego producenta autobusów. To konstrukcja od zera zaprojektowana i skonstruowana w biurze konstrukcyjnym , które zostało zlokalizowane w Solcu Kujawskim. Jak podkreślali przedstawiciele RAFAKO, pomysł zrodził się trzy lata temu. Efektem jest całkiem zgrabny autobus, który zaprojektowano w wariancie miejskim oraz podmiejsko szkolnym. Pojazd ma układ drzwi 1-2-0. W prezentowanej wersji autobus posiada 23 miejsca siedzące i 42 stojące. Tak dobry wskaźnik miejsc osiągnięto dzięki innowacyjnemu usytuowaniu baterii, które ulokowano w podłodze. Długość pojazdu 8500mm, szerokość 2460, wysokość 3200, masa własna 10200 kg,dopuszczalna masa całkowita 16500 kg. W autobusie zastosowano silnik o mocy 140 KW PMSM – Synchroniczny z magnesami trwałymi. Pojazd jest klimatyzowany, wyposażony również w ogrzewanie hybrydowy agregat grzewczy zasilany elektrycznie lub olejem opałowym.Zasięg na jednym ładowaniu – 140 km. Czy taki pojazd może liczyć na zainteresowanie lokalnych samorządów? Jest to ciekawa alternatywa, ale wciąż należy ją traktować raczej jako ciekawostkę i obiekt do badań testowych. A jeśli chodzi o nasz powiat to możemy śmiało powiedzieć, że to dobry poligon doświadczalny. Fatalne drogi stanowią główną barierę rozwoju transportu zbiorowego i wciąż rosnące koszty jego obsługi. Bez długofalowego dobrego i przejrzystego programu rozwoju transportu publicznego ze wsparciem rządowym, uwzględniającego przede wszystkim potrzeby pasażerów i możliwości finansowe samorządów, tego typu pojazdy na naszych drogach, będą jedynie ciekawostką. Musi to być połączone z modernizacją dróg powiatowych i gminnych, po których taki transport ma być realizowany. Osobiście cieszy fakt, że udało się stworzyć w naszym kraju kolejny dobry i perspektywiczny produkt, który może, a raczej na pewno będzie hitem eksportowym i miejmy nadzieję, kolejnym flagowym autobusowym produktem made in poland. Podziękowania dla wójta gminy Gietrzwałd, Jana Kasprowicza.