Dzisiaj mamy dla was coś elektryzującego. W poniedziałek 21 czerwca 2021 r do Szczytna dojechały dwa nowe Solarisy Urbino 8,9 LE Electric. Zgodnie z założeniami autobusy na linie wyjadą pierwszego września. Jednak na ulicach Szczytna zobaczymy je wcześniej, gdyż będą się odbywać jazdy testowe i szkoleniowe kierowców. Nowe autobusy dla Szczytna to duży przeskok technologiczny w porównaniu do obecnej floty ZKM-u, czyli dwóch Autosanów H9-35, dwóch Autosanów M09LE, jednego Autosana M10LF, dwóch MANów NM222, jednego MANa NM223 oraz Mercedesa O350 i VW LT 46. Jak widać obecny tabor nie jest za bardzo nowoczesny, także nowe autobusy dla Szczytna to przeskok technologiczny. Nowe Solarisy są prawie 9 metrowe i są elektrycznymi autobusami, o mocy 150kW, które na jednym ładowaniu, bez względu na warunki pogodowe przejadą 90km. Pojazdy te są klimatyzowane, niskopodłogowe i przystosowane pod potrzeby osób niepełnosprawnych, poprzez zamontowanie specjalnej rampy umożliwiającej wjazd wózków inwalidzkich, jak i odpowiedniego miejsca w pojeździe. Na swój pokład nowe nabytki zabiorą do 54 pasażerów, z czego 21 na miejscach siedzących. W pojazdach znajduję się pełen SIP firmy R&G, który składa się z sterownika SRG-6000p, tablic ETLZ, kasowników KRG-6 oraz z ekranu LCD ETM. Już z daleka można rozpoznać, że jedzie to autobus elektryczny, za sprawą braku emitowanego hałasu, jak i również innego malowania. Po wejściu do pojazdu uwagę przykuwają bardzo wygodne siedzenia na których wyszyta jest informacja o miejscach dla osób niepełnosprawnych oraz logo miasta Szczytna. Nowo zakupione pojazdy są bardzo przyjemne w odbiorze i naszej delegacji, która w dniu 23.06.2021r miała przyjemność zobaczyć nowe nabytki, bardzo przypadły do gustu i tutaj możecie mieć drobną konsternację, dlaczego przy testach e-Citaro wypowiadaliśmy się bardzo krytycznie na temat pojazdów elektrycznych, a w tym przypadku je zachwalamy, o co tak naprawdę chodzi? Wszystko jest kwestią wykorzystania pojazdów. O ile w Olsztynie autobusy elektryczne nie bardzo by się sprawdziły, za sprawą złego rozplanowania komunikacji miejskiej, to w mieście wielkości Szczytna, gdzie autobusy dziennie nie robią więcej niż 60km, autobusy elektryczne są jak najbardziej zalecane, bo tak naprawdę krótkie miejskie trasy są wskazane dla autobusów elektrycznych, a Szczytno właśnie takie posiada.